משבר, טראומה

מה הם המצבים שיכולים לגרום למשבר?

אובדן אדם קרוב, תאונה, לידה, שינוי מקום מגורים, פיטורין, גירושין, או פרידה, מחלה גופנית ועוד…
מצבי המשבר הינם מצבים של ערעור שיווי המשקל הפסיכולוגי, בהם יכולות ההתמודדות מוצפות על ידי גירוי חזק מהן. משבר מתפתח לא רק בגלל הארוע הקשה, אלא בגלל המשמעות האישית שאנחנו נותנים לו והוא יכול להמשך בין מספר שבועות לחודשים. למשל: לאדם מסויים פיטורין מביאים לתחושה של "סוף העולם" בעוד אחד אחר יכול לתת לזה משמעות אחרת משום שלמעשה רצה בהם. או גירושין: התגובה לגירושין תלויה בשאלה האם האדם רצה אותם או אף יזם אותם או שלחלוטין לה היה מוכן אליהם ולא רצה בהם.
הרבה פעמים מצבי משבר מתאפיינים בתחושות של חוסר שליטה פנימית וחיצונית ועוצמתם תלויה גם במשאבים האישיים והחברתיים של מי שחווה אותם. למשל: אדם שיש לו מערכות תמיכה רחבות עשוי להתמודד טוב יותר עם משבר למול מי שאין לו. אדם שמאמין ביכולותיו לצאת מקשיים עשוי להתמודד טוב יותר ממי שהוא פסימי באישיותו ואינו מאמין בכוחותיו. מאפיין נוסף זו התחושה שמנגנוני ההתמודדות רגילים שלנו אינם מסוגלים לעמוד מול המצב המשברי.הטיפול הרגשי עוזר לחזק את הכוחות האישיים של האדם שעובר משבר כך שיוכל להתמודד איתו טוב יותר או גם להאיר לו אפשרויות התמודדות שלא פנה אליהן.
לעיתים משבר הוא נקודת מפנה בחיים ולכן גם הזדמנות לצמיחה.

מהי טראומה?

טראומה נפשית היא תגובה קשה לאירוע או רצף של אירועים הנתפסים כמאיימים ומלווים בפחד עז, חוסר אונים או אימה על ידי האדם שחווה אותם או על הקרובים אליו. טראומה יכולה להיחוות בדרכים רבות ושונות והשפעותיה משתנות מאדם לאדם בהתאם למשך האירוע, החומרה שלו, גיל האדם בזמן החשיפה לאירוע, גורמי הסביבה, התמיכה והמשאבים הפנימיים שהיו זמינים בעת החשיפה, בנוסף להשפעות אחרות. השפעותיה של הטראומה עלולות להוביל לפגיעה בתפקוד בחיי היום היום ובאיכות החיים.
חשוב להבין שלא כל טראומה נפשית מובילה להפרעה הניתנת לאבחון, עם זאת יש מקום לטפל בחוויה הטראומתית והשפעותיה שעשויות לבוא לידי ביטוי בחרדה, דיכאון או תחושת מצוקה כללית.
טראומה מייצרת מעין "צלקת" בנפש ובכך שונה מכל מצב נפשי אחר. למול משבר, שעשוי להיות זמני, הטראומה אינה חולפת אך ניתן ללמוד לחיות איתה בשלום יחסי דרך קבלת עזרה נפשית ועבודה טיפולית.

לשם מה טיפול?

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל