טיפול באומנויות

טיפול באמצעות אומנויות הינו מקצוע העוסק בטיפול נפשי על ידי תהליכי יצירה והבעה וכולל שישה תחומי התמחות: אומנות חזותית, מוסיקה, תנועה, דרמה, פסיכודרמה, ביבליותרפיה.  
בבסיס הטיפול באמצעות אמנויות עומדות שתי הנחות יסוד:
א. לאמנויות השונות ולתהליכי היצירה שלהם יש כוח מרפא.
ב. המטפל משלב בין גישות פסיכולוגיות שונות לבין העשייה האמנותית, שילוב זה מאפשר את קיום התהליך הטיפולי.

האמנויות השונות משמשות דרך לביטוי עולמו הפנימי של האדם, וכך מתאפשר בנוסף לשיח מילולי המתקיים בכל טיפול נפשי, גם שיח לא מילולי ועקיף. הטיפול באמנויות יכול לסייע לפיתוח הבעה עצמית, מודעות אישית והערכה עצמית. באמצעותו ניתן לשפר את יכולת ההתמודדות עם קשיים אורגניים, התפתחותיים, תפקודיים, רגשיים ונפשיים. טיפול זה מקנה כלים להתמודדות עם מצבי לחץ, טראומה, מחלה ובעיות הסתגלות. וכן מאפשר לפתח ולחזק כישורים חברתיים ויכולות תקשורת בינאישיות. הטיפול באומנויות מתאים לכל אדם המגלה נכונות להתנסות בחומרי אומנות ללא קשר לכשרון אומנותי או ניסיון קודם בתחום (משחקיות, ציור, דרמה, כתיבה, ועוד…) 

"מטרת העל של המטפל באומנויות היא לטפח כוחות נפשיים
ולחזק את כושר ההסתגלות של האדם"     
(תקנון האתיקה של י.ה.ת 2006)

כמטפלת באומנויות זה שנים רבות עם ילדים ונוער עם קשיי התנהגות, פגשתי בחדר הטיפולים את הקושי לדבר באופן ישיר על בעיות, את הצורך ליצירת מרחב בטוח ומשחקי שמאפשר לתכנים לצאת ולעלות באופנים עקיפים. האומנויות השונות מאפשרות גם לנו המבוגרים, למצוא פתרונות ותנועה במקומות שהדיבור הישיר והמוכר מגביל אותנו ומקבע.

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל